Tirsdag kveld ble kroppen min utsatt for en ny løpetur. Den ville ikke – men måtte. Hodet bestemmer! Gikk greit de fire-fem første kilometrene, men så begynte jeg å «gå tom». Jeg gikk vel ikke tom, sånn som man gjerne gjør når man har for lavt blodsukker for eksempel. Men jeg gikk tom for krefter. Hvert steg føltes som en kamp, og det eneste jeg tenkte på var å bli ferdig. Ja, også tenkte jeg på mat.

Sistnevnte får meg som regel til å kvikne litt til. I går for eksempel, begynte vi å diskutere om vi skulle lage oss taco eller hjemmelaget pizza etter turen. Da våkna jeg til i noen øyeblikk.

Form dårlig – fot bedre
At formen er i en bølgedal for tiden, er så som så. Det skjer alle. Hele tiden. Det som er viktigere, er hvordan foten min har det. Og den er jammen meg på skikkelig bedring nå. De betennelsesdempende medisinene ser ut til å fungere som bare rakkern. Fra dag 2 på medisinene, har jeg ikke hatt smerter i fotbuen, og jeg har ikke kjent noe til det de to siste dagene heller. Helt ubeskrivelig digg!

Når jeg tenker på hvor vondt det var i helgen, da jeg holdt på hjemme og bygde seng og stelte i leiligheten – så kan jeg ikke forstå at jeg nå er smertefri. Kun noen dager seinere. Satser nå alt på at denne medisinen fortsetter å funke – at det hele var snakk om en slags kronisk betennelse, som nå er blitt jaget avgårde.

Tok det forøvrig ekstremt easy på dagens 10-kilometer. Var ett minutt inne i sone 2, ellers var det sone 1-tur. Løp forbi Jon Almaas ved et par anledninger. Han var ute på en 11-kilometers tur, med litt pådrag akkurat rundt vannet (ref. Strava). God fart, men litt tungt løpssteg ?

Tall og sånt fra denne økta
Distanse: 10 km
Tid: 57:59
Starttid: 20:49
Snitt-temperatur: 15 grader

Stigning: 63 meter
Terreng: Grusvei
Skrittfrekvens: 166   ℹ️
Kalorier: 541
Skrittlengde: 1.03 meter   ℹ️
Bakkekontakt gj.snitt: 272 ms   ℹ️
Vertikalt forholdstall: 8.8 %
Vertikal oscillasjon: 9.3 cm ?   ℹ️

Aerob treningseffekt: 2.1   ℹ️
Anaerob treningseffekt: 0.0   ℹ️
VO2 Max: – (tabell menn) (tabell kvinner)

Hjerte/Puls
Gjennomsnittspuls: 138 (68 %)
Makspuls: 149 (73 %)

Elendig treningsøkt til Sognsvann / Løping / Trening

Sone 1: 56:08
Sone 2: 1:18
Sone 3: –
Sone 4: –
Sone 5: –