Det er ingenting annet å si: Denne dagen kunne jeg like gjerne, og med stor fordel, ha ligget på sofaen i stedet for å løpe ??‍♂️ Det meste lå egentlig til rette for at det skulle bli en fin tur i joggeskoa. Sola skinner. Det er over tjue grader. Jeg hadde lyst til å løpe. Men… formen er borte.

Formen som forsvant
Kanskje jeg skal skrive bok om dette? «Formen som forsvant». Kanskje jeg kan intervjue Petter Northug også? Men i dag handlet det om min form. Eller mangel på form. Det begynte egentlig i andre halvdel av gårsdagens økt. Fra å ligge på +6 i ytelseskondisjon, endte jeg økta på -2. I dag startet jeg nok der jeg slapp i går.

Beina var tunge og pulsen var kjempehøy! I stigningen fra her jeg bor, og opp til Sognsvann var det klin umulig å få pulsen ned i sone 1. Uansett hvor sakte jeg jogga. Og da jeg kom opp på flatene bort mot vannet, så ville den fortsatt ikke ned. Så… etter 5.5 kilometer med å prøve å få pulsen ned, så ga jeg blanke i sone 1 og satte opp tempoet. Kunne like gjerne løpe hele økta i sone 2.

Elendig treningsøkt til Sognsvann / Løping / Trening

Folksomt rundt Sognsvann

Elendig treningsøkt til Sognsvann / Løping / Trening
Fine løpeforhold i hvertfall

Ytelseskondisjon
Mulig du ikke vet hva dette er, med mindre du har en Garminklokke kanskje. Selv blir jeg ikke helt klok på hva denne påvirkes av og hvordan, men kanskje noen vet mer enn det manualen og Youtube kan fortelle? Såvidt jeg har skjønt, så er det rett og slett en beregning av min VO2 Max. For min del har tallet i det siste vært 55. Under løpeøkter, gir klokka kontinuerlig en tilbakemelding på hvordan det ligger an.

Dette gjør den i form av tall med + eller – foran. +2 for eksempel, betyr at jeg for øyeblikket presterer 2 % bedre enn utgangspunktet på 55 VO2 Max. Og jeg understreker – såvidt jeg har skjønt.

I dag starta økta på 0, og jeg endte på -3. Jeg mistet også et poeng på min beregnede VO2 Max, og er nå på 54. I tillegg sier klokka at økta ikke ga meg noen ting. Tvert imot.

Elendig treningsøkt til Sognsvann / Løping / Trening
Treningsbelastningen på vei opp, men fitnessen på vei ned. Det er vel litt bakvendtland? Klokka konkluderer med at jeg ikke er produktiv for tiden ??‍♂️

Jaja! Hva skal man gjøre? Alle har vel dårlige dager på trening. Kjente litt smerter i hælen i dag også, som en liten bonus i elendigheten. Men OK… hvis jeg skal hente ut noe positivt fra dette, så må det være at jeg fikk «lagt 14 kilometer i banken», som Klæbo ville sagt.

God Kristi Himmelfart! ?

Tall og sånt
Distanse: 14 km
Tid: 1:19:27
Starttid: 15:27
Snitt-temperatur: 21 grader

Stigning: 193 meter
Terreng: 75 % grus og sti, 25 % asfalt
Skrittfrekvens: 170   ℹ️
Kalorier: 939
Skrittlengde: 1.04 meter   ℹ️
Bakkekontakt gj.snitt: 271 ms   ℹ️
Vertikalt forholdstall: 8.7 %
Vertikal oscillasjon: 9.2 cm   ℹ️

Aerob treningseffekt: 3.0   ℹ️
Anaerob treningseffekt: 0.0   ℹ️
Ytelseskondisjon: -3 ?


Sommeren kommer, og vann underveis begynner å bli nødvendig

Hjerte/Puls
Gjennomsnittspuls: 154 (75 %)
Makspuls: 173 (85 %)

Sone 1: 11:29
Sone 2: 1:07:09
Sone 3: 0:40
Sone 4: –
Sone 5: –

Elendig treningsøkt til Sognsvann / Løping / Trening
Det går riktignok oppover i 4 km, men allikevel altså. Sjukt høy puls i dag.

Elendig treningsøkt til Sognsvann / Løping / Trening