Lørdag og nydelig vær i hovedstaden. Herlig for alle som skulle løpe Holmenkollstafetten. Eller se på. Sjøl dro jeg en tur til Fredrikstad for å løpe i dag, og der var det jammen meg også strålende sol. Litt småkjølig vind, men inni skauen var det fint. Og dette var forøvrig årets første terrengtur.

Årets først i terrenget
Ganske så digg å kunne løpe i skogen igjen altså. Det var tidvis veldig bløtt inni der, så jeg brukte en del energi på å sprette som en kanin mellom tørre steiner og tuer, men det var deilig uansett. Kjenner at jeg maser mye mer når jeg løper på litt ujevn og dårlig sti, men det er kanskje normalt? Sleit litt med tung pust da det gikk oppover i dag, og følte meg nesten litt astmatisk – men det var nok ikke noe spesielt.

Halvhard tempoøkt
Min plan for mai-måned er å løpe ganske mange kilometer (i forhold til normalen), men at det meste av trening skal være lavintensivt på grunn av foten. Det ble ikke helt sånn i dag. En litt raskere åpningskilometer enn planlagt, førte fort til at hele økta ble halvrask. Eller nesten helrask, til å foregå på sti. Det ble etterhvert en slags fartslek ut av dette, med godt pådrag i alle motbakker og kneiker.

Lufta gikk litt ut av meg på dagens eneste kilometer på over 5 minutter, men jeg hentet meg inn igjen. De to første og to første kilometrene var på grusvei i dag, ellers var det sti.

Ganske fornøyd med økta og kroppen, selv om jeg er litt dau i fisken nå i kveld. Kjente det litt i hælen i etterkant, så nå blir det 2-3 rolige dager igjen. Men noterer at jeg har løpt 64 kilometer denne uka, noe jeg er godt fornøyd med. Mulig det blir noen km til i morra. Eventuelt blir det fridag.

Tempoøkt i terrenget / Løping / Trening
Dagens km-splitter

Tall og sånt
Distanse: 10 km
Tid: 46:42
Starttid: 14:49
Snitt-temperatur: 14 grader

Stigning: 147 meter
Terreng: Stier og grusvei
Skrittfrekvens: 176   ℹ️
Kalorier: 683
Skrittlengde: 1.20 meter   ℹ️
Bakkekontakt gj.snitt: 249 ms   ℹ️
Vertikalt forholdstall: 7.1 %
Vertikal oscillasjon: 8.7 cm   ℹ️

Aerob treningseffekt: 4.2   ℹ️
Anaerob treningseffekt: 0.5   ℹ️
VO2 Max: +1 (fra 55) (tabell menn) (tabell kvinner)

Hjerte/Puls
Gjennomsnittspuls: 173 (85 %)
Makspuls: 190 (93 %)

Sone 1: 2:10
Sone 2: 10:13
Sone 3: 13:47
Sone 4: 18:49
Sone 5: 1:32

Tempoøkt i terrenget / Løping / Trening
Ganske høy intensitet i dag. Terrenget krever sitt.

Tempoøkt i terrenget / Løping / Trening
Fin tur på Kråkerøy i Fredrikstad