Vi er i gang med nok en uke, og den fantastiske sommeren bare dundrer på. Det blir jo nesten for mye av det gode. Nå er det jo så tørt i naturen, at gnister fra togbremsene på Gjøvikbanen antenner skogen! Faktisk ble jeg og dama mi uvitende vitner til en av Maridalens skogbranner for et par dager siden.

Vi var på en rolig langtur (15 km, sjekk gjerne økta på Strava) da vi plutselig hørte at det knakk noe voldsomt i greiner inne i skauen. Vi var sikre på at det måtte være en eller annen som drev med skogfelling, eller at det kanskje var en elgfamilie på tur, og tenkte ikke noe særlig mer over det – før vi i ettertid leste på nettet at det brant akkurat der vi passerte. Det var selvfølgelig knitring fra flammene vi hørte. Yikes!

Løping / Trening / Løpeblogg / Treningsblogg
Et bilde fra høsten 2017 i Nord-Norge. Denne høsten blir det andre boller. Det kommer jeg tilbake til snart.

10-kilometerstest
Men nok om det kanskje? Treninga går sin gang. Jeg kjører fortsatt hardøkter på rulleski (takk til min sponsor Gullsport), og rolige økter i joggesko. Har trua på den planen. Både i forhold til at det er bra for skaden i føttene, og også at jeg trener kroppen på riktig måte og utvikler meg i riktig retning.

Nettopp for at jeg skal finne ut om jeg faktisk blir bedre eller ikke, lager jeg noe jeg kaller referansetester. Dette er testøkter som jeg kan gjenta seinere, og sjekke progresjonen. Det er viktig at testene utføres så likt som mulige hver gang, med tanke på hastighet, underlag, terreng, vær osv. Derfor kan man jo med stor fordel bruke mølle, men i denne 10-kilometerstesten her, løp jeg på Bislett stadion.

Løping / Trening / Jogging / Løpetrening / Monte Carlo
Egentlig bare et random bilde – fra Monte Carlo i fjor sommer. PS! Har du sett filmen jeg lagde derfra forresten?

Hvor raskt kan jeg løpe 10 km i sone 2?
Spørsmålet jeg ville ha svar på denne gangen var, som overskriften sier: Hvor raskt kan jeg løpe en ti-kilometer, uten å løpe mer intensivt enn at jeg er i toppen av sone 2? Det er selvfølgelig vanskelig å balansere pulsen så nøye, men jeg klarte det ganske bra – og kan fint bruke denne økta som referanse – når jeg i august en gang, vil sjekke om jeg kan løpe enda raskere enn jeg gjorde nå.

Godt fornøyd
Jeg var relativt godt fornøyd med resultatet fra denne referansetesten. Ti kilometer var ferdigløpt på 47:21, noe som tilsvarer en snittkilometertid på 4:43. Sone 2 hele veien (akkurat på grensa før sone 3), noe som kan karakteriseres som relativt rolig løping.

Løping / Trening / Løpeblogg / Treningsblogg
Mange runder. 25 totalt. Splitt-tider til venstre.

Jeg gjennomførte økta cirka klokka ett en formiddag med overskyet vær og 14 grader. Det var litt vind. Så gjelder det bare å finne en dag med så like forhold som mulig, for å sjekke om jeg kan løpe raskere neste gang – og om formen altså da er blitt bedre. Planen er å lage et par slike tester til, litt høyere i intensitet. Men ettersom jeg sliter med vonde føtter, vil jeg ikke løpe altfor intensivt nå i sommer.

Har du noen tanker om denne testen – eller testing slik som dette, så legg gjerne igjen en kommentar.

Strava: https://www.strava.com/athletes/26963178